nl
fr
Medische Controle Attestbeheer Rapportering Over Verzuim Over Certimed Laatste Nieuws FAQ & Contact
Medische controle aanvragen Word klant TeamFlows
Medische controle aanvragen Word klant TeamFlows
nl
fr
Certimed
Medische Controle Attestbeheer Rapportering Over Verzuim Over Certimed Laatste Nieuws FAQ & Contact

Zoeken op Certimed.be

Suggesties

Geen resultaten gevonden

Privacy policy

Privacy policy

Certimed vzw met maatschappelijke zetel te Kempische Steenweg 309/0.01, 3500 Hasselt, met ondernemingsnummer 0409.671.085, rechtsgeldig vertegenwoordigd door Bart Teuwen in de hoedanigheid van algemeen directeur;

Hierna genoemd “de verwerkingsverantwoordelijke”;

Verklaart het volgende:

Certimed vzw erkent het belang betreffende de veilige verwerking van Persoonsgegevens. Door middel van deze Privacy Policy wil Certimed vzw inzicht bieden m.b.t. de verwerking van uw Persoonsgegevens.

Deze Privacy Policy werd opgesteld, met inachtneming van de Europese Verordening betreffende Gegevensbescherming (ofwel de “GDPR; General Data Protection Regulation”) dd. 27 april 2016. Deze Verordening werd omgezet in de Kaderwet dd. 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.

In het kader van de GDPR neemt Certimed de kwalificatie aan van een verwerkingsverantwoordelijke. Dit omdat de rechten van de Betrokkenen rechtstreeks uitgeoefend dienen te worden bij Certimed vzw. De Betrokkenen kunnen hun rechten m.b.t. GDPR niet indienen bij onze klanten, omdat deze klanten geen toegang mogen krijgen in het volledig medische dossier van de Betrokkene(n).

Eveneens werd de Europese e-privacy richtlijn, als lex specialis, in acht genomen voor de verwerking van Persoonsgegevens in het kader van direct marketing en cookies. (*op het moment dat deze Privacy Policy werd opgesteld, was de Europese e-privacy richtlijn nog een draft tekst)

Indien bovenstaande wetteksten inhoudelijk wijzigen, zal Certimed vzw deze Privacy Policy conform deze wijzigingen aanpassen. Onze klanten zullen van essentiële wijzigingen op de hoogte worden gesteld. Additionele wijzigingen worden niet gemeld aan de klant. Onze Policy is publiek consulteerbaar op onze website.

  • Punt 1. Draagwijdte Privacy Policy
  • Punt 2. Definities
  • Punt 3. De verwerking van de Persoonsgegevens
  • Punt 4. De verwerking van Persoonsgegevens in het kader van opleidingen
  • Punt 5. De verwerking van de gevoelige persoonsgegevens
  • Punt 6. Verwerking Persoonsgegevens en gevoelige Persoonsgegevens voor wetenschappelijke en statistische doeleinden
  • Punt 7. Expliciete toestemming van de Betrokkene(n)
  • Punt 8. De verwerking van Persoonsgegevens voor Marketingdoeleinden
  • Punt 9. De anonieme groepsrapporteringen
  • Punt 10. Het register van verwerkingsactiviteiten
  • Punt 11. De passende technische en organisatorische maatregelen
  • Punt 12. Derden
  • Punt 13. Verwerkers
  • Punt 14. Gegevensverwerking buiten een lidstaat van de Europese Unie
  • Punt 15. Minimale verwerking van Persoonsgegevens
  • Punt 16. De rechten van de betrokkenen:
  • Punt 17. De overdraagbaarheid van de Persoonsgegevens indien de klant van medische controledienst wijzigt
  • Punt 18. Wissen van de Persoonsgegevens bij einde van de Hoofdovereenkomst
  • Punt 19. Opvragen persoonsgegevens door openbare overheidsdiensten
  • Punt 20. Maatregelen indien er zich een inbreuk voordoet i.v.m. de Persoonsgegevens
  • Punt 21. Overige bepalingen
  • Punt 22. Meer informatie of ondersteuning nodig?
  • Bijlage I. De categorieën van verwerkte Persoonsgegevens en de duurtijd van bewaring
  • Bijlage II. De technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging

Punt 1. Draagwijdte Privacy Policy

Deze Privacy Policy, met zijn bijlagen, geldt als bijlage t.a.v. de Hoofdovereenkomst tussen verwerkingsverantwoordelijke en de klant. Deze Privacy Policy is van toepassing gedurende de looptijd van de Hoofdovereenkomst.

Indien er in de Hoofdovereenkomst afwijkende bepalingen betreffende de verwerking van Persoonsgegevens staan, zal deze Privacy Policy voorrang verkrijgen.

Afwijkingen aan deze Privacy Policy zijn enkel en alleen geldig, indien beide partijen hun schriftelijk akkoord hieromtrent hebben verleend.

Punt 2. Definities

Voor de toepassing van deze Privacy Policy zullen de volgende begrippen de volgende betekenis hebben conform de tekst van de GDPR.

“Betrokkene”: de geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon

“Derden”: een natuurlijke persoon of rechtspersoon, een overheidsinstantie, een dienst of een ander orgaan, niet zijnde de betrokkene, noch de verwerkingsverantwoordelijke, noch de verwerker, noch de personen die onder rechtstreeks gezag van de verwerkingsverantwoordelijke of de verwerker gemachtigd zijn om de persoonsgegevens te verwerken

“Gegevens over gezondheid”: persoonsgegevens die verband houden met de fysieke of mentale gezondheid van een natuurlijke persoon, waaronder gegevens over verleende gezondheidsdiensten waarmee informatie over zijn gezondheidstoestand wordt gegeven

 “Gevoelige persoonsgegevens”: persoonsgegevens waaruit ras of etnische afkomst, politieke opvattingen, religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen, of het lidmaatschap van een vakbond blijken, en verwerking van genetische gegevens, biometrische gegevens met het oog op de unieke identificatie van een persoon, of gegevens over gezondheid, of gegevens met betrekking tot iemands seksueel gedrag of seksuele geaardheid

 “Inbreuk in verband met persoonsgegevens”: een inbreuk op de beveiliging die per ongeluk of op onrechtmatige wijze leidt tot de vernietiging, het verlies, de wijziging of de ongeoorloofde verstrekking van of de ongeoorloofde toegang tot doorgezonden, opgeslagen of anderszins verwerkte gegevens

“Persoonsgegevens”: alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon (“de betrokkene”); als identificeerbaar wordt beschouwd een natuurlijke persoon die direct of indirect kan worden geïdentificeerd, met name aan de hand van een identificator zoals een naam, een identificatienummer, locatiegegevens, een online identificator of van één of meer elementen die kenmerkend zijn voor de fysieke, fysiologische, genetische, psychische, economische, culturele of sociale identiteit van die natuurlijke persoon

“Pseudonimisering”: het verwerken van persoonsgegevens op zodanige wijze dat de persoonsgegevens niet meer aan een specifieke betrokkene kunnen worden gekoppeld zonder dat er aanvullende gegevens worden gebruikt, mits deze aanvullende gegevens apart worden bewaard en technische en organisatorische maatregelen worden genomen om ervoor te zorgen dat de persoonsgegevens niet aan een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon worden gekoppeld

“Subverwerker”: de verwerker, die onder rechtstreeks gezag van de verwerker gemachtigd zijn om de persoonsgegevens te verwerken

 “Toestemming van de Betrokkene”: elke vrije, specifieke, geïnformeerde en ondubbelzinnige wilsuiting waarmee de betrokkene door middel van een verklaring of een ondubbelzinnige actieve handeling hem betreffende verwerking van persoonsgegevens aanvaardt

“Verwerker”: een natuurlijke persoon of rechtspersoon, een overheidsinstantie, een dienst of een ander orgaan die/dat ten behoeve van de verwerkingsverantwoordelijke persoonsgegevens verwerkt

“Verwerking”: een bewerking of een geheel van bewerkingen met betrekking tot persoonsgegevens of een geheel van persoonsgegevens, al dan niet uitgevoerd via geautomatiseerde procedés, zoals het verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiden of op andere wijze ter beschikking stellen, aligneren of combineren, afschermen, wissen of vernietigen van gegevens

 “Verwerkingsverantwoordelijke”: een natuurlijke persoon of rechtspersoon, een overheidsinstantie, een dienst of een ander orgaan die/dat, alleen of samen met anderen, het doel van en de middelen voor de verwerking van persoonsgegevens vaststelt

Punt 3. De verwerking van de Persoonsgegevens

De verwerkingsverantwoordelijke garandeert dat uw Persoonsgegevens:

  1. Verwerkt worden op een wijze die rechtmatig, behoorlijk en transparant is
  2. Voor welbepaalde, uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigde doeleinden worden verzameld
  3. Toereikend zijn, ter zake dienend zijn en beperkt tot wat noodzakelijk is voor de doeleinden waarvoor zij worden verwerkt
  4. Juist zijn en zo nodig worden geactualiseerd
  5. Worden bewaard in een vorm die het mogelijk maakt de betrokkenen niet langer te identificeren dan voor de doeleinden waarvoor de Persoonsgegevens worden verwerkt noodzakelijk is
  6. Door het nemen van passende technische of organisatorische maatregelen; een passende beveiliging van de Persoonsgegevens wordt gewaarborgd, en dat de Persoonsgegevens onder meer beschermd zijn tegen ongeoorloofde of onrechtmatige verwerking en tegen onopzettelijk verlies, vernietiging of beschadiging

Voor het uitvoeren van medische controles en het opstellen van rapporteringen m.b.t. verzuim kan men zich baseren op de artt. 6, 1, B en F van de GDPR:

  • Art. 6, 1, B) GDPR: “De verwerking noodzakelijk is voor de uitvoering van een overeenkomst waarbij de Betrokkene een partij is”
  • Art. 6, 1, F) GDPR: “De verwerking is noodzakelijk voor de behartiging van de gerechtvaardigde belangen van de verwerkingsverantwoordelijke (in casu: de klant) of van een derde, behalve wanneer de belangen of de grondrechten en de fundamentele vrijheden van de betrokkene die tot bescherming van persoonsgegevens nopen, zwaarder wegen dan die belangen, met name wanneer de betrokkene een kind is”

Het gerechtvaardigde belang van de klant binnen art. 6, 1, F) GDPR is o.a. het belang om preventief het ziekteverzuim binnen de organisatie te bestrijden.

Bovenstaande Persoonsgegevens verwijzen naar o.a. naam, voorna(a)m(en), adres, postcode, woonplaats, e-mailadres, geboortedatum, geslacht, burgerlijke staat, informatie professionele betrekking (= identiteit werkgever, werkplaats, eventuele titel functie, datum aanwerving, datum vertrek), … Een overzicht kan worden teruggevonden in bijlage I van deze Policy.

Punt 4. De verwerking van Persoonsgegevens in het kader van opleidingen

Certimed vzw kan de volgende Persoonsgegevens verwerken op basis van het gerechtvaardigd belang (zowel fysiek als via website):

- Indien de inschrijving niet door de deelnemer zelf gebeurt, wordt als Betrokkene in dit punt 4 verstaan: “zowel de persoon die de inschrijving gedaan heeft als de deelnemer aan de opleiding”

- De volgende Persoonsgegevens worden verwerkt:

o   Van de Betrokkene:

  • Voornaam en familienaam
  • Telefoonnummer/GSM-nummer
  • Geboortedatum
  • Functie
  • E-mail
  • Taal
  • Handtekening
  • Evaluatie lesgever

o   Opmerkingen (o.a. allergieën eten)

o   Bedrijfsgegevens: bedrijfsnaam, vestigingsadres, facturatieadres, BTW-nummer, klant bij Certimed, aansluitingsnummer

o   Wijze van betaling

We verzamelen deze Persoonsgegevens voor de volgende doeleinden:

- Het nakomen van onze administratieve verplichtingen zoals o.a. het aanrekenen van de diensten die aan de klant verleend zijn door Certimed vzw of onze wettelijke verplichte boekhouding te voeren.

- Het aanleggen van dossiers i.v.m. de overdraagbaarheid en aantoonbaarheid van gegevens voor vb. accreditatie of certificatie.

- Het uitvoeren van en informeren over organisatorische en administratieve elementen met betrekking tot de opleidingen (o.a. certificering, verkrijgen van subsidies, wettelijke voorwaarden, bijhouden aanwezigheden, evaluatie lesgever…)

- Het up-to date houden van de Betrokkene ivm wijzigingen aan de inhoud van de gevolgde cursus naar aanleiding van nieuwe wetgeving, richtlijnen, inzichten, evoluties,…

- Het informeren van de Betrokkene over aanbod Webinars/infosessies en opleidingen Certimed

- Het updaten van cursusmateriaal of trainingen

- Het afleveren en beheren van een door Certimed verstrekt certificaat, indien van toepassing

Bovenstaande Persoonsgegevens worden intern bewaard voor een duur van 10 jaar die volgt op het einde van het jaar waarin de opleiding heeft plaats gehad.

Punt 5. De verwerking van de gevoelige persoonsgegevens

De gevoelige persoonsgegevens (meer expliciet: “Gegevens over gezondheid”) worden door de verwerkingsverantwoordelijke rechtmatig verwerkt op basis van artikel 9, B en H van de GDPR;

  • b) de verwerking is noodzakelijk met het oog op de uitvoering van verplichtingen en de uitoefening van specifieke rechten van de verwerkingsverantwoordelijke of de betrokkene op het gebied van het arbeidsrecht en het socialezekerheids- en socialebeschermingsrecht, voor zover zulks is toegestaan bij Unierecht of lidstatelijk recht of bij een collectieve overeenkomst op grond van lidstatelijk recht die passende waarborgen voor de grondrechten en de fundamentele belangen van de betrokkene bied.

De klant heeft het recht om beroep te doen op verwerkingsverantwoordelijke, als medische controledienst, in het kader van artikel 31 van de wet betreffende de arbeidsovereenkomsten.

  • h) de verwerking is noodzakelijk voor doeleinden van preventieve of arbeidsgeneeskunde, voor de beoordeling van de arbeidsgeschiktheid van de werknemer, medische diagnosen, het verstrekken van gezondheidszorg of sociale diensten of behandelingen dan wel het beheren van gezondheidszorgstelsels en -diensten of sociale stelsels en diensten, op grond van Unierecht of lidstatelijk recht, of uit hoofde van een overeenkomst met een gezondheidswerker en behoudens de in lid 3 genoemde voorwaarden en waarborgen.

De klant kan beroep doen op verwerkingsverantwoordelijke, om analyses en rapporteringen te verkrijgen m.b.t. ziekteverzuim in zijn organisatie. Dergelijke dienstverlening kadert binnen het preventieve luik van geneeskunde.

De Gevoelige Gegevens die verwerkingsverantwoordelijke verwerkt, hebben betrekking op Gegevens over de gezondheid; nl. lichamelijke en psychische gegevens, duur van de arbeidsongeschiktheid, aard van de arbeidsongeschiktheid, gegevens behandelende arts, toegelaten/verboden woning te verlaten, hospitalisatie werknemer, eerste attest/verlengingsattest… Een overzicht kan worden teruggevonden in bijlage I van deze Policy.

Punt 6. Verwerking Persoonsgegevens en gevoelige Persoonsgegevens voor wetenschappelijke en statistische doeleinden

Verwerkingsverantwoordelijke verwerkt Persoonsgegevens voor wetenschappelijke en statistische doeleinden. Dit conform artikel 89 van de GDPR.

De bewaringstermijn van de Persoonsgegevens voor dit doeleinde gaat niet verder, dan de bewaringstermijn die verwerkingsverantwoordelijke hanteert in het kader van de andere doeleinden. Zie bijlage I van deze Policy voor meer verduidelijking.

Punt 7. Expliciete toestemming van de Betrokkene(n)

In het kader van de dienstverleningen waar verwerkingsverantwoordelijke de Persoonsgegevens rechtstreeks bij de Betrokkene(n) dient op te vragen, zal verwerkingsverantwoordelijke hiertoe de Betrokkene(n) voorafgaand informeren over de volgende elementen –conform artikel 13 punt 1 GDPR:

  • de identiteit en de contactgegevens van Certimed
  • de contactgegevens van de functionaris voor gegevensbescherming
  • het doel en de rechtsgrond van de verwerking
  • de ontvangers of de categorieën van ontvangers van de persoonsgegevens
  • de wijze van uitoefening van de rechten van Betrokkene(n)
  • het feit dat betrokkene zijn expliciete toestemming alsnog kan intrekken & de wijze waarop dit kan
  • het feit dat betrokkene het recht heeft om een klacht in te dienen bij de toezichthoudende autoriteit
  • de termijn van bewaring van de Persoonsgegevens
  • indien van toepassing, het bestaan van geautomatiseerde besluitvorming

Daar waar verwerkingsverantwoordelijke diensten levert in het kader van punt 3 en 4, dient de klant bovenstaande informatie aan de Betrokkene(n) mee te delen.

Punt 8. De verwerking van Persoonsgegevens voor Marketingdoeleinden

Wat betreft de verwerking van Persoonsgegevens voor Marketingdoeleinden, kan verwerkingsverantwoordelijke terugvallen op een wettelijke grondslag (overweging 47 GDPR). Er wordt telkens een mogelijkheid tot opt-out voorzien. Er worden geen persoonsgegevens verwerkt, voor Marketingdoeleinden, van de werknemers van de klant van Verwerkingsverantwoordelijke. Enkel de persoonsgegevens van de klant (contactgegevens) worden hiervoor verwerkt, zodat Certimed de klant op de hoogte kan houden van wijzigingen t.a.v. de dienstverlening.

Punt 9. De anonieme groepsrapporteringen

Verwerkingsverantwoordelijke garandeert dat groepsrapporteringen anoniem gebeuren aangezien persoonsgegevens pas worden meegedeeld vanaf een dataset van 20.

Punt 10. Het register van verwerkingsactiviteiten

De verwerkingsverantwoordelijke heeft een register van verwerkingsactiviteiten opgesteld, waar de volgende elementen gedetailleerd in worden omschreven per dienstverlening van de verwerkingsverantwoordelijke:

  1. Welke categorieën van Persoonsgegevens worden verwerkt?
  2. Wie kan deze Persoonsgegevens ontvangen (intern/extern)?
  3. Hoe lang worden de Persoonsgegevens bewaard?
  4. Hoe worden de Persoonsgegevens beveiligd?
  5. Worden de Persoonsgegevens buiten België verwerkt?
  6. Wie heeft toegang tot de Persoonsgegevens (intern/extern)?
  7. De verwerkingsdoeleinden

Heeft u vragen die binnen dit kader vallen en niet verduidelijkt worden in deze Policy, vragen wij u contact op te nemen met de personen in punt 21 vermeld.

Punt 11. De passende technische en organisatorische maatregelen

Rekening houdend met de stand van de techniek, de uitvoeringskosten, alsook met de aard, de omvang, de context en de verwerkingsdoeleinden en de qua waarschijnlijkheid en ernst uiteenlopende risico's voor de rechten en vrijheden van personen, neemt de verwerkingsverantwoordelijke passende technische en organisatorische maatregelen opdat de Persoonsgegevens veilig verwerkt worden. In bijlage II van deze Policy kan u een oplijsting van deze maatregelen vinden.

De verwerkingsverantwoordelijke garandeert conform artikel 32 van de GDPR de nodige maatregelen te nemen, die onder andere betrekking hebben op:

  • de pseudonimisering en versleuteling van persoonsgegevens;
  • het vermogen om op permanente basis de vertrouwelijkheid, integriteit, beschikbaarheid en veerkracht van de verwerkingssystemen en diensten te garanderen;
  • het vermogen om bij een fysiek of technisch incident de beschikbaarheid van en de toegang tot de persoonsgegevens tijdig te herstellen;
  • een procedure voor het op gezette tijdstippen testen, beoordelen en evalueren van de doeltreffendheid van de technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de verwerking.

Punt 12. Derden

Derden die eventueel toegang kunnen hebben tot de Persoonsgegevens, worden eveneens beperkt tot diegenen die betrokken zijn met de uitoefening van de dienstverlening. De klant kan een lijst van derden opvragen bij de verwerkingsverantwoordelijke.

Punt 13. Verwerkers

Wanneer de verwerkingsverantwoordelijke een verwerker in dienst neemt om voor rekening van de klant specifieke verwerkingsactiviteiten te verrichten, worden aan deze verwerker dezelfde verplichtingen inzake gegevensbescherming opgelegd als die welke uit deze overeenkomst voortvloeien, met name o.a. de verplichting om passende technische en organisatorische maatregelen te nemen t.a.v. de verwerking van de Persoonsgegevens. Hiertoe hebben de verwerkers een verwerkingsovereenkomst conform artikel 28 punt 3 GDPR ondertekend. De klant kan een lijst van verwerkers opvragen bij de verwerkingsverantwoordelijke.

De verwerkingsverantwoordelijke garandeert dat de aangeduide verwerkers louter en alleen de Persoonsgegevens verwerken op basis van uitgeschreven richtlijnen door de verwerkingsverantwoordelijke. Wanneer de aangestelde verwerker een subverwerker aanduidt, zal de verwerker in beginsel aansprakelijk blijven t.a.v. deze subverwerker.

Punt 14. Gegevensverwerking buiten een lidstaat van de Europese Unie

De verwerkingsverantwoordelijke weet dat de Persoonsgegevens ook buiten een lidstaat van de EU worden verwerkt. De Persoonsgegevens worden wel niet opgeslagen buiten de EU. De nodige standard contractual clauses (conform het Schrems-II arrest) werden afgesloten met de desbetreffende verwerker van Persoonsgegevens buiten de EU.

Punt 15. Minimale verwerking van Persoonsgegevens

De dienstverlening van de verwerkingsverantwoordelijke is hoofdzakelijk wettelijk bepaald (artikel 31 van de wet betreffende de arbeidsovereenkomsten). De verwerkingsverantwoordelijke zal enkel die Persoonsgegevens verwerken, die minimaal noodzakelijk zijn in het kader van de uitvoering van de aangevraagde dienstverlening. Een overzicht kan worden teruggevonden in bijlage I van deze Policy.

De verwerkingsverantwoordelijke garandeert dat de Persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk worden bewaard, voor de uitvoering van de aangevraagde dienstverlening. De verwerkingsverantwoordelijke is gebonden aan wettelijke bewaartermijnen. Een overzicht kan worden teruggevonden in bijlage I van deze Policy.

Punt 16. De rechten van de betrokkenen:

16.1. Algemeen

In het kader van de GDPR hebben de betrokkenen de volgende rechten t.a.v. hun Persoonsgegevens:

1° Recht van inzage

2° Recht op rectificatie van onjuiste Persoonsgegevens

3° Recht op gegevenswissing (“Recht op vergetelheid”)

Het recht op gegevenswissing zal in de meeste gevallen niet uitgevoerd worden door verwerkingsverantwoordelijke, aangezien de verwerking gebaseerd wordt op een wettelijke verwerkingsverplichting.

4° Recht op beperking van de verwerking

5° Recht op overdraagbaarheid van gegevens

6° Recht van bezwaar

Het recht van bezwaar zal in de meeste gevallen niet uitgevoerd worden door verwerkingsverantwoordelijke, aangezien de verwerking gebaseerd wordt op een wettelijke verwerkingsverplichting.

Bovenstaande rechten zullen uitgeoefend worden ten aanzien van medische dossiers waar de klant juridisch geen gevolg aan mag en kan geven. Vandaar dat bovenstaande rechten/verzoeken rechtstreeks ingediend dienen te worden bij de verwerkingsverantwoordelijke. De verwerkingsverantwoordelijke garandeert binnen 1 maand, na ontvangst van het verzoek, de aanvraag te beantwoorden. Dit conform de verplichtingen in artikel 12 punt 3 van de GDPR. Afhankelijk van de complexiteit van de verzoeken en van het aantal verzoeken kan die termijn indien nodig met twee maanden worden verlengd. De verwerkingsverantwoordelijke stelt de betrokkene binnen één maand na ontvangst van het verzoek in kennis van een dergelijke verlenging.

In punt 16.2. kan de interne procedure van verwerkingsverantwoordelijke gevonden worden, opdat de betrokkenen van de klant hun rechten t.a.v. het individueel medisch dossier correct kunnen uitoefenen bij de verwerkingsverantwoordelijke. De klant dient de Betrokkenen van deze interne procedure van verwerkingsverantwoordelijke -in een beknopte, transparante, begrijpelijke en gemakkelijk toegankelijke vorm en in duidelijke en eenvoudige taal- te informeren. Indien de Betrokkene een recht wil uitoefenen dat niet valt onder punt 16.2. kan het verzoek verstuurd worden naar privacy@certimed.be.

16.2. Recht op inzage / recht op kopij m.b.t. het individueel medisch dossier

Wat betreft het uitoefenen van het recht op inzage of het recht op kopij t.a.v. zijn/haar medisch dossier dient de betrokkene de volgende interne procedure bij verwerkingsverantwoordelijke te respecteren:

  • per aangetekend schrijven (ondertekend en gedagtekend) het verzoek richten aan Certimed vzw, t.a.v. de hoofdgeneesheer, Kempische Steenweg 309 bus 3.01 te 3500 Hasselt
  • + een kopij van zijn/haar identiteitskaart toe te voegen

16.3. Klacht indienen bij de Belgische toezichthoudende Privacy-autoriteit (= “de Gegevensbeschermingsautoriteit”)

De betrokkene heeft conform artikel 77 van de GDPR het recht om rechtstreeks een klacht in te dienen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit, indien hij/zij meent dat hun Persoonsgegevens niet conform de GDPR beveiligd en/of verwerkt worden.

Punt 17. De overdraagbaarheid van de Persoonsgegevens indien de klant van medische controledienst wijzigt

In onderling overleg zullen verwerkingsverantwoordelijke en de klant afspreken hoe de Persoonsgegevens overgedragen worden.

Punt 18. Wissen van de Persoonsgegevens bij einde van de Hoofdovereenkomst

De verwerkingsverantwoordelijke garandeert dat binnen de maand na het einde van de Hoofdovereenkomst de verwerkte Persoonsgegevens worden gewist of overgedragen op vraag van de klant, tenzij een wettelijke bepaling de verwerkingsverantwoordelijke toelaat om de Persoonsgegevens voor een langere termijn te bewaren (zie bijlage I).

Op vraag van de klant levert de verwerkingsverantwoordelijke hiervan de nodige bewijsmiddelen.

Tevens worden de verwerkers en derden ingelicht door de verwerkingsverantwoordelijke over het wissen van de verkregen Persoonsgegevens, indien de Hoofdovereenkomst beëindigd is. Dit tenzij ook zij zich kunnen beroepen op een wettelijke bepaling waardoor de Persoonsgegevens langer bewaard mogen worden.

Punt 19. Opvragen persoonsgegevens door openbare overheidsdiensten

De verwerkingsverantwoordelijke brengt de klant binnen de 3 werkdagen op de hoogte ingeval hij:

  • (a) met betrekking tot de verwerking van Persoonsgegevens van een overheidsinstantie een verzoek om informatie, een dagvaarding of een onderzoeks- of controleverzoek ontvangt, behalve wanneer verwerkingsverantwoordelijke anderszins rechtens niet bevoegd is tot een dergelijke verstrekking
  • (b) voornemens is om Persoonsgegevens te verstrekken aan een overheidsinstantie
  • (c) van een derde of een werknemer, klant of opdrachtnemer van de klant een verzoek ontvangt tot openbaarmaking van Persoonsgegevens van de klant of informatie met betrekking tot de verwerking van Persoonsgegevens van de klant

De verwerkingsverantwoordelijke geeft de klant 72 uren, vanaf de melding, de tijd om zijn bezwaren te uiten m.b.t. een dergelijke overdracht van Persoonsgegevens.

Punt 20. Maatregelen indien er zich een inbreuk voordoet i.v.m. de Persoonsgegevens

De verwerkingsverantwoordelijken hebben de verplichting om inbreuken m.b.t. de beveiliging van de Persoonsgegevens, binnen de 72 uren, te melden aan de bevoegde Belgische toezichthoudende autoriteit. Dit tenzij het niet waarschijnlijk is dat de inbreuk in verband met persoonsgegevens een risico inhoudt voor de rechten en vrijheden van de betrokkene(n).

De verwerkingsverantwoordelijke informeert de klant zonder onredelijke vertraging zodra hij kennis heeft genomen van een inbreuk in verband met persoonsgegevens. Er wordt overeengekomen dat de verwerkingsverantwoordelijke en de klant onderling binnen de 48 uren, na kennisname van de inbreuk bij de verwerkingsverantwoordelijke, elkaar contacteren en onderling afstemmen of de inbreuk wordt doorgegeven aan de bevoegde Belgische toezichthoudende autoriteit.

Indien de inbreuk in verband met persoonsgegevens waarschijnlijk een hoog risico inhoudt voor de rechten en vrijheden van natuurlijke personen, wordt de betrokkene(n) de inbreuk in verband met de persoonsgegevens onverwijld meegedeeld conform artikel 34 van de GDPR.

Zowel de verwerkingsverantwoordelijke als de klant werken samen met de bevoegde Belgische toezichthoudende autoriteit om de nodige informatie te verschaffen en de gevolgen van de inbreuk te beperken.

Punt 21. Overige bepalingen

In geval van nietigheid van één of meer van de bepalingen uit deze Privacy Policy, blijven de overige bepalingen onverkort van kracht.

Op deze Privacy Policy is het Belgische recht van toepassing. Partijen zullen hun geschillen verband houdende met deze Privacy Policy uitsluitend voorleggen aan de rechtbanken te Brussel.

Punt 22. Meer informatie of ondersteuning nodig?

De verwerkingsverantwoordelijke garandeert de klant om de nodige, bijkomende ondersteuning en informatie aan te bieden zodat de verwerkingsverantwoordelijke de nakoming van haar verplichtingen, onder de GDPR, kan aantonen. Deze informatieverplichting strekt zich niet uit tot informatie die confidentieel is of omwille van wettelijke redenen niet meegedeeld kan worden aan de klant.

Tevens zal de verwerkingsverantwoordelijke de nodige samenwerking verlenen indien een audit in opdracht van de klant, of een door de klant gemachtigde controleur, wordt uitgevoerd bij de verwerkingsverantwoordelijke. De klant draagt de kosten van de aangestelde controleur en uitgevoerde audit. De audit zal zich altijd beperken tot de systemen van de verwerkingsverantwoordelijke die voor de verwerkingen worden gebruikt.

De Functionaris voor gegevensbescherming (ofwel de Data Protection Officer) en de Security Officer van de verwerkingsverantwoordelijke kunnen gecontacteerd worden op het volgende mailadres: Privacy@certimed.be.

Bijlage I. De categorieën van verwerkte Persoonsgegevens en de duurtijd van bewaring

De categorieën van Persoonsgegevens die verwerkingsverantwoordelijkekan verwerken

Naam, voorna(a)m(en), adres, postcode, woonplaats, geboortedatum, rijksregisternummer, personeelsnummer, stamboeknummer (indien er geen RRN is), vast telefoonnummer, privé gsm-nummer, privé e-mailadres, telefoonnummer werk, gsm-nummer werk, e-mailadres werk (persoonsgegevens personeelslid van de klant), geslacht, gegevens betreffende de gezondheid (lichamelijke en psychische gegevens), verblijfsadres (al dan niet in het buitenland), taal, informatie professionele betrekking (= identiteit werkgever, werkplaats, eventuele titel functie, datum aanwerving, datum vertrek, statuut, functieniveau, netwerk, %tewerkstelling (VTE), directie, code populatie, benoemingscode, schaal, competentie, zuil, rang, subdivisie, provinciale dienst, code medex, wijze beheer ziekte, referentie organigram, beheerder, categorie rsz), blokkeren voor controle, duur van de arbeidsongeschiktheid, aard van de arbeidsongeschiktheid, gegevens behandelende arts, toegelaten/verboden woning te verlaten, hospitalisatie werknemer, eerste attest/verlengingsattest en datum obliteratie.

De duurtijd van bewaring

De persoonsgegevens worden conform artikel 15 van de wet betreffende de arbeidsovereenkomsten bewaard: “tot 5 jaar na het feit waaruit de vordering kan ontstaan”. Deze bewaartermijn geldt ten aanzien van de verwerking van persoonsgegevens in het kader van uitvoering medische controles en t.a.v. de groepsrapporteringen en analyses.

Voor wat betreft de verwerking van persoonsgegevens omwille van wetenschappelijke of statistische doeleinden, wordt eveneens een bewaringstermijn van 5 jaar gehanteerd.

Bijlage II. De technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging

  • Interne IT Policy goedgekeurd door directie (omvat wachtwoordbeleid, aanvaardbaar gebruik van bedrijfsmiddelen, Clean Desk en Clear Screen beleid, Softwarebeleid, internetbeleid, e-mail beleid, sociale media beleid, beleid van vertrouwelijkheid van gegevens, …)
  • Data wordt enkel in België opgeslagen
  • Onze systemen zijn redundant over 2 datacenters met TIER III+ classificatie. (DRP en BCP)
  • Hosting provider is ISO27001 gecertifieerd.
  • Firewalls op meerdere netwerklagen.
  • Network Access Control, scheiding van netwerken enz…
  • Data in transit wordt enkel geëncrypteerd toegestaan.
  • Remote toegang van gebruikers enkel via VPN met Multi Factor authenticatie.
  • Geverifieerde backup en restore procedures.
  • Data in rest (backups) worden geëncrypteerd
  • “Role based access” naar toepassingen.
  • User Awareness trainingen worden georganiseerd.
  • Antivirus/Antispam op meerdere lagen. (Firewall, Endpoints, Servers, mailsystemen…)
  • SIEM voor security devices.
  • Logging en rapportering.
  • Regelmatige security testing.
  • Mobile Device management
  • Capacity Management
  • Regelmatige updates van alle systemen en rapportering daarvan.
  • Regelmatige Security meetings met onze hosting provider.
  • Fysieke toegangsbeveiliging.
  • Asset Management
  • Netwerk en systeem monitoring.
  • DDOS en IPS maatregelen.
  • Data Loss Prevention implementatie in de nabije toekomst.
  • Wijzigingsbeheer (Change Management)
  • Gescheiden Test, Validatie en Productie-omgevingen.
  • Regelmatige beoordeling van leveranciers
Download de privacy policy

Betalingsvoorwaarden

  1. De facturen zijn betaalbaar op de financiële rekening van de maatschappij, ten laatste 30 dagen na de factuurdatum, tenzij uitdrukkelijk een andere vervaldatum op de factuur vermeld wordt.
  2. Bij niet-betaling op de vervaldag wordt door CERTIMED een ingebrekestelling verstuurd. Indien er nog geen betaling volgt binnen de vijftien dagen na het versturen van de ingebrekestelling, heeft CERTIMED het recht de uitvoering van verdere prestaties te schorsen en de overeenkomst te beëindigen per aangetekend schrijven ingevolge niet-betaling.
  3. Bij gebrek aan betaling van een factuur op de vervaldag zal het bedrag van rechtswege verhoogd worden met de verwijlintresten aan het tarief van 10% per jaar en met een bijkomende forfaitaire schadevergoeding van 10% op de verschuldigde bedragen met een minimum van 40,00 €.
  4. Elke niet-betaling van een factuur op de vervaldatum brengt de opeisbaarheid mee van alle facturen die op dat ogenblik werden uitgegeven ongeacht of ze ja dan neen op vervaldag zijn gekomen.
  5. Alle betwistingen over de gevorderde bedragen dienen ons ter kennis te worden gebracht per aangetekend schrijven, binnen de 10 dagen na de factuurdatum. Na deze termijn wordt de schuldvordering als definitief beschouwd en is het bedrag op onbetwistbare wijze verschuldigd.
  6. Klachten in verband met de uitvoering van de opdrachten toevertrouwd aan CERTIMED dienen per aangetekend schrijven gemeld te worden binnen de 15 dagen na uitvoering van de prestatie of binnen de 15 dagen na kennisname van de wanprestatie door de klant indien deze daarvan niet eerder kennis kon krijgen omwille van de door hem te bewijzen omstandigheden.
  7. Indien de klant op onregelmatige wijze een einde stelt aan de overeenkomst, zal van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd zijn, minstens gelijk aan de gefactureerde bedragen over de 12 maanden die de onregelmatige verbreking voorafgaan.
  8. Voorliggende overeenkomst is onderworpen aan het Belgisch recht. Voor alle rechtsgedingen en geschillen in verband met de uitvoering van de overeenkomst, zijn alleen het hof en de rechtbanken van Hasselt bevoegd, onverminderd onze mogelijkheid te dagvaarden voor de rechtbanken van de woonplaats van de klant.
  9. Deze algemene voorwaarden maken een ondeelbaar geheel uit met de opgemaakte factuur en partijen verklaren hiervan uitdrukkelijk kennis te hebben genomen.

Onafhankelijkheidsverklaring

Bijlage bij de onafhankelijkheidsverklaring van de controlearts. Herinnering van de reglementaire bepalingen.
Artikel 3 § 2, eerste lid van de wet van 13 juni 1999 betreffende de controlegeneeskunde. Bij elke opdracht moet de controlearts een verklaring van onafhankelijkheid
ondertekenen die dient als garantie dat de controlearts volledig onafhankelijk is van de betrokken werkgever en werknemer ten aanzien
van wie hij de controlegeneeskunde uitoefent. Hij is ook niet de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer van de onderneming.
Artikel 31 § 3, tweede lid van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten.
De controlearts gaat na of de werknemer werkelijk arbeidsongeschikt is, verifieert de waarschijnlijke duur van de arbeidsongeschiktheid en, in
voorkomend geval, de andere medische gegevens voorzover die noodzakelijk zijn voor de toepassing van de bepalingen van deze wet; alle andere
vaststellingen blijven onder het beroepsgeheim.
Artikel 2 van het koninklijk besluit van 18 juli 2001 betreffende de controleartsen en de artsen-scheidsrechters.
De in artikel 3, § 2 van de wet van 13 juni 1999 betreffende de controlegeneeskunde bedoelde onafhankelijkheidsverklaring van de controlearts wordt
in twee exemplaren opgesteld op het voorbeeld dat in bijlage 1 van dit besluit voorgesteld is.
Het eerste exemplaar wordt bijgevoegd aan de in artikel 31, § 4, van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten bedoelde
schriftelijke bevindingen, die de controlearts aan de werknemer overhandigt.
Het tweede exemplaar wordt gevoegd aan de in het vorige lid bedoelde schriftelijke bevindingen die de controlearts aan de werkgever overmaakt.
Artikel 31 § 4, van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten.
De controlearts overhandigt zo spoedig mogelijk, eventueel na raadpleging van (de geneesheer die het heeft afgeleverd) het medisch getuigschrift zijn
bevindingen schriftelijk aan de werknemer. Indien de werknemer op dat ogenblik kenbaar maakt dat hij niet akkoord gaat met de bevindingen van de
controlearts, wordt dit door deze laatste vermeld op voornoemd geschrift (de geschreven bevindingen).
Artikel 31 § 5, van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten.
Onverminderd de bevoegdheid van de hoven en rechtbanken worden de geschillen van medische aard welke rijzen tussen de werknemer en de
controlearts bij wijze van scheidsrechterlijke procedure beslecht. De beslissing die voortvloeit uit deze scheidsrechterlijke procedure is definitief en
bindt de partijen (...). De werknemer kan aan degene (geneesheer) die het medisch getuigschrift heeft opgesteld een dringend mandaat vragen voor de
aanduiding van een arts-scheidsrechter.
Binnen twee werkdagen na de overhandiging van de bevindingen door de controlearts, kan de meest gerede partij met het oog op het beslechten
van het medisch geschil een arts-scheidsrechter aanwijzen die ingeval een akkoord over (zijn) aanduiding (...) niet binnen de voornoemde termijn kan
bereikt worden zich bevindt in de lijst opgesteld in uitvoering van de wet (betreffende de controlegeneeskunde).
Artikel 12 van het koninklijk besluit van 18 juli 2001 betreffende de controleartsen en de artsen-scheidsrechters.
Elke klacht betreffende de bevoegdheid of een gebrek aan onafhankelijkheid van een arts-scheidsrechter of van een controlearts wordt schriftelijk bij
de voorzitter van de Commissie ingediend (de Opvolgingscommissie voor de controlegeneeskunde, opgericht bij de Administratie van de arbeidshygiëne
en -geneeskunde van het Ministerie van Tewerkstelling en Arbeid, Blerotstraat 1, 1070 Brussel).
De voorzitter laat een onderzoek uitvoeren ten einde na te gaan of de klacht gegrond is.
Gezien om te worden gevoegd bij bijlage I van Ons besluit van 18 juli 2001 betreffende de controleartsen en de artsen-scheidsrechters.

VOOR WERKNEMERS UIT HET ONDERWIJS
Ik ben te laat om me aan te melden op het voorgestelde adres
Indien u nog ziek bent belt u zo snel mogelijk naar Certimed (0800-94994) voor een nieuwe afspraak.
Het Ministerie van Onderwijs en Vorming zal een verantwoording vragen voor de laattijdige consultatie.
Ik ben niet opgeroepen na een bezoek van de controlearts
Tijdens de eerste 24u van uw afwezigheid moet u altijd voor controle beschikbaar zijn. Het Ministerie van Onderwijs en Vorming zal een verantwoording
vragen voor uw onbeschikbaarheid.
Indien u meer dan één dag ziek bent, belt u zo snel mogelijk naar Certimed voor een nieuwe afspraak.
Controle omwille van uw aanvraag reis buitenland?
De controlearts geeft geen specifieke goedkeuring voor uw reis buitenland. Hij zal zich enkel uitspreken over uw ziekteverlof.
De controlearts kort de periode van mijn ziekteattest in
Indien u hiermee niet akkoord gaat, moet uw behandelende arts binnen de 24u na controle contact opnemen met de controlearts. U moet zelf het
resultaat hiervan opvolgen. Komen zij niet tot een akkoord, dan kan uw behandelende arts een arbitrage aanvragen.
Mag ik een nieuw attest opsturen voor (een deel van) de periode op mijn oorspronkelijk ziekteattest zonder te hervatten?
Nee, de beslissing van de controlearts is definitief. Een nieuw attest kan slechts aanvaard worden indien de behandelende arts vóór de hervattings-datum
contact opneemt met de controlearts, en beide artsen tot een vergelijk komen.
Wanneer start uw VVP wegens ziekte?
Uw VVP wegens ziekte gaat ten vroegste in de dag na de controle. Uw aanvraag kan nooit met terugwerkende kracht worden goedgekeurd.
Wanneer ik een aanvraag VVP heb ingediend voor een langere periode, moet ik dan nog een nieuwe aanvraag indienen op het einde van de
goedgekeurde periode?
Procedure te volgen zoals vermeld op de aanvraag voor verminderde prestaties.

VOOR ALLE ANDERE WERKNEMERS
Ik ben te laat om me aan te melden op het voorgestelde adres
Indien u nog ziek bent, gelieve dan zo snel mogelijk contact te nemen met uw werkgever en na te vragen of er een nieuwe afspraak kan gemaakt
worden. Indien dit kan, mag uw werkgever Certimed contacteren. In afwijking van bovenstaande laten sommige werkgevers toe dat er zonder hun
tussenkomst en enkel door tussenkomst van Certimed een nieuwe afspraak wordt gemaakt. Gelieve dit eerst te controleren.
Ik ben niet opgeroepen na een bezoek van de controlearts
U bent niet opgeroepen omdat Certimed met uw werkgever de afspraak maakte dat u bij afwezigheid bij controle aan huis, niet mag opgeroepen
worden. U contacteert best zo snel mogelijk uw werkgever om te vragen wat u nog kan doen. In afwijking van bovenstaande laten sommige werkgevers
toe dat er zonder hun tussenkomst en enkel door tussenkomst van Certimed een nieuwe afspraak wordt gemaakt. Gelieve dit eerst te
controleren.
De controlearts gaat niet akkoord met de duur van het attest voorgeschreven door mijn behandelende arts?
De behandelende arts en controlearts dienen binnen twee werkdagen met elkaar te overleggen. Komen zij niet tot een akkoord kan er overgegaan
worden tot een arbitrage (aanstelling arts-scheidsrechter). U vindt een detail van deze procedure in de wettekst hierboven.
Mag ik bij een inkorting van de duur van mijn attest door de controlearts, een nieuw attest opsturen voor diezelfde periode?
Neen, U mag op dat ogenblik niet zomaar een nieuw attest insturen. U dient steeds de procedure te volgen zoals omschreven in het antwoord op de
vraag hierboven.

Vragen?

Certimed helpt u

  • Mail ons info.nl@certimed.be

  • Bel ons +32 11 30 12 52

Certimed
  • Medische Controle
  • Attestbeheer
  • Rapportering
  • Over Verzuim
  • Over Certimed
  • Laatste Nieuws
  • FAQ & Contact
  • Word klant
  • Jobs

Certimed helpt u:

+32 11 30 12 52

+32 11 30 12 52

© 2025 Certimed - Disclaimer - Privacy policy

Created by

U kan deze instellingen op elk moment aanpassen in je cookie-voorkeuren . Bekijk ook onze privacy policy .

Ik aanvaard al deze cookies
terug

Cookies opgeslagen